پشتیبانی به صورت شبانه روزی

چرا یخچال فریزر من خنک نمی کند؟

اسپادان سرویس » لوازم خانگی » چرا یخچال فریزر من خنک نمی کند؟

یخچال فریزر

نویسنده:

فهرست مطالب

سرد نکردن یخچال فریزر از جمله مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با آن درگیر می شوند. در صورت برخورد با چنین مشکلی مواد غذایی خیلی زود خراب می‌ شوند. علاوه‌بر آن این مسئله باعث وارد شدن فشار بر روی کمپرسور و یکسره شدن موتور یخچال و … می‌ شود.

دقت داشته باشید که سرد نکردن یخچال می‌ تواند دلایل مختلفی باشد. به همین دلیل نمی‌ توان برای آن تنها به یک مورد خاص اشاره داشت. یخچال دارای قطعات مختلفی است که عملکرد هر کدام از آنها به یکدیگر وابسته است. یعنی با خرابی یک قطعه عملکرد یک قطعه دیگر مختل می‌ شود.

علت سرد نکردن داخل یخچال

علت سرد نکردن داخل یخچال
علت سرد نکردن داخل یخچال

پیش از آن که به دلایل عدم سرد کردن یخچال بپردازیم، در مورد دمای مناسب بخش یخچال و بخش فریزر به نکاتی اشاره خواهیم داشت. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بهترین دمای یخچال بازه 2 تا 5 درجه سانتیگراد است. بهترین دمای مناسب برای فریزر نیز بین 20- تا 17- سانتیگراد است.
البته باید این را در نظر داشته باشید که تنظیمات دمایی در تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است. دمای مناسب در تابستان 3، 4 درجه است. در صورتی که در زمستان 4 الی 5 درجه است.

در صورتی که یخچال خود را به تازگی خریداری کرده اید، بعد از نصب و اعمال تنظیمات باید به دستگاه 24 ساعت فرصت دهید تا به شرایط پایدار برسد. اگر بعد از یک شبانه روز یخچال به دمای مورد نظر نرسید، باید با نمایندگی تعمیرات یخچال در اصفهان تماس حاصل فرمایید.

تنظیم نبودن دمای یخچال علت گرم بودن و خنک نکردن یخچال

بسیاری از افراد زمانی که با مشکل سرد نشدن یخچال رو به رو می‌ شوند، تصور می‌‌‌‌‌ کنند قطعه‌ ای از یخچال دچار خرابی شده است. در صورتی که این اتفاق می‌ تواند به دلیل تنظیم نبودن دمای دستگاه اتفاق بیفتد.

وجود مانع بر سر راه گردش هوا دلیل گرم شدن داخل یخچال

در داخل تمامی یخچال فریزرها دریچه‌ های هوا و فن‌ هایی وجود دارد که وظیفه به جریان انداختن و گردش هوا در داخل محفظه یخچال را بر عهده دارند. در صورت وجود بسته‌ های بزرگ در مقابل این فن‌ ها و دریچه‌ ها گردش هوا به درستی صورت نمی‌ گیرد. در نتیجه با مشکل خنک نشدن یخچال رو به رو می‌ شوید.

مقدار زیاد مواد غذایی در داخل یخچال دلیل خنک نکردن یخچال

در صورت قرارگیری مقدار زیاد مواد غذایی در یخچال، گردش هوای سرد به نوعی مختل می‌ شود. در نتیجه به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌ شود، زیرا نمی‌ تواند پاسخگوی این میزان مواد غذایی و کاهش دمای آنها باشد. به همین دلیل با مشکل گرم شدن داخل یخچال رو به رو می‌ شوید.

گرم شدن داخل یخچال به علت ایراد درب

اگر قفل درب یخچال دچار خرابی شود و به درستی بسته نشود، دمای داخل یخچال نمی‌‌‌ تواند پایدار باقی بماند. در نتیجه دمای داخل یخچال افزایش می‌یابد. از مهم‌‌ ترین مواردی باید از درستی عملکرد آن مطمئن شوید، واشر یا لاستیک دور درب یخچال است.
در صورت پاره و یا کنده شدن لاستیک درب یخچال هوای گرم از بیرون به داخل یخچال وارد می‌ شود. برفک زدن یخچال نیز از دیگر مواردی است که می‌ تواند کارکرد یخچال را به گونه‌ ای مختل کند. از دیگر دلایل خنک نکردن یخچال می‌ توان به معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال اشاره داشت.

معیوب بودن کمپرسور و رله کمپرسور علت سرد نکردن یخچال

تعمیر یخچال در اصفهان
تعمیر یخچال در اصفهان

کمپرسور یخچال وظیفه فشرده کردن گاز مبرد و پمپاژ آن به داخل کویل‌ ها را بر عهده دارد. در واقع این قطعه یکی از قطعات مهم یخچال به حساب می‌ آید. یکی از علل سرد نکردن یخچال، معیوب بودن کمپرسور و یا رله استارت آن است.

سرد نشدن یخچال به دلیل کمبود گاز مبرد

از مهم‌ ترین دلایل سرد نکردن یخچال و گرم بودن آن می‌ توان به کمبود گاز مبرد در سیکل سرمایشی اشاره داشت. اگر نشت گاز موجب کاهش آن در سیکل یخچال شده باشد، می‌ تواند اثراتی مانند سرد نشدن یخچال، داغ شدن کمپرسور و … را در پی داشته باشد.

نقش لوله‌ های کندانسور در گرم بودن داخل یخچال

در لوله‌ های کندانسور، مبرد گازی شکلی که وظیفه جذب گرمای مواد داخل یخچال را بر عهده دارد، با هوای محیط در تبادل دمایی است و با از دست دادن گرما دوباره به مایع تبدیل می‌ شود. اگر مانعی موجب تبادل حرارتی بین گاز درون لوله و هوا شود، فرآیند خنک شدن مبرد به نوعی مختل می‌ شود. همین مسئله موجب سبب سرد نشدن کافی یخچال فریزر می‌ شود.
از جمله این موانع می‌ توان به نشست گرد و غبار و آلودگی بر روی لوله‌ های کندانسور یا گرفتگی و مسدودیت آنها اشاره داشت.

گرم شدن یخچال به علت معیوب بودن فن کندانسور

فن کندانسور وظیفه خنک کردن کمپرسور و لوله‌ های کندانسور را بر عهده دارد. اگر این قطعه به درستی کار نکند، دمای کمپرسور افزایش می‌ یابد. این مسئله روی دمای یخچال تاثیر گذاشته و باعث گرم شدن آن می‌ شود. از نشانه‌ های خرابی فن کندانسور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توان به سرد نشدن قسمت یخچال و فریزر اشاره داشت.

نقش خرابی فن اواپراتور در خنک نکردن یخچال

یکی از دلایل خنک نکردن یخچال خرابی فن اواپراتور است. زمانی که با باز کردن درب یخچال هوای خنک داخل آن را حس می‌ کنید، یعنی فن اواپراتور به خوبی کار می‌ کند. دقت داشته باشید که این فن در پشت فریزر قرار می‌ گیرد. به همین دلیل خرابی آن قابل مشاهده است. یکی از علائم خرابی فن اواپراتور تولید صداهای عجیب است.

تاثیر خرابی دمپر هوا در گرم شدن داخل یخچال

وظیفه کنترل میزان هوای خنک جا به جا شده بین بخش فریزر و یخچال بر عهده دمپر هوا است. به این صورت که از طریق دریچه داخل یخچال، هوای خنک موجود در بخش فریزر به یخچال منتقل می‌ شود. در صورتی که دمپر هوا نتواند باز شود، در حالی که دمای فریزر ثابت است، دمای داخل یخچال افزایش پیدا می‌ کند.

علت یخ نزدن فریزر

یخ نزدن فریزر می‌ تواند به دلایل ساده‌ ای مانند پایین نبودن دمای بخش فریزر باشد. از دلایل رایج یخ نزدن فریزر می‌ توان به وجود ایراد کویل‌ ها یا لوله‌ های کندانسور، خرابی فن اواپراتور، معیوب بودن رله استارت کمپرسور اشاره داشت.

دلیل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر

همانطور که اشاره شد، وجود مانع بر سر راه فن‌ های هوای داخل یخچال و جلوگیری از گردش هوای آزاد و خرابی فن اواپراتور از رایج‌ ترین دلایل سرد نشدن قسمت بالای یخچال است. ایراد در سیستم دیفراست یخچال از دیگر دلایل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر است.

مطالب مرتبط: دلایل عدم تخلیه آب لباسشویی

سرد شدن بخش فریزر و عدم خنک شدن بخش یخچال

گاهی بخش فریزر خوب خنک می کند، ولی بخش یخچال اصلا خنک نمی‌‌‌‌‌‌ کند. از دلایل بروز این مشکل می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در صورت یخ زدن لوله‌‌ ها یا کویل‌ های اواپراتور جریان هوا مسدود می‌ شود. این مشکل به دلیل وجود اشکال در سیستم دیفراست رخ می‌ دهد. در نتیجه باید اجزای این سیستم یعنی هیتر دیفراست، تایمر دیفراست و ترموستات دیفراست مورد بررسی قرار بگیرد.
  • ایراد برد کنترلی دما
  • ایراد در مجموعه کنترل دمپر
  • ایراد در ترمیستور
  • ایراد در برد کنترل اصلی
  • خرابی موتور فن اواپراتور
  • خرابی ترموستات دیفراست

جمع بندی

در این مقاله به دلایل مختلف خنک نکردن یخچال و گرم شدن دمای داخل آن پرداختیم. دقت داشته باشید که سرد نشدن داخل یخچال ربطی به برند یخچال ندارد. در واقع عملکرد تمامی برند‌های ایرانی و خارجی یخچال اعم از ساید بای ساید سامسونگ، ال جی، جنرال الکتریک، امرسان، اسنوا، هیمالیا، الکترواستیل و … مشابه یکدیگر هستند.

در صورتی که از دانش فنی و تجربه تعمیرات یخچال فریزر برخوردار نیستید، توصیه می‌ کنیم این کار را حتما به یک تعمیرکار ماهر و با تجربه بسپارید. عیب یابی و تعمیر یخچال فریزر کار حساس و گاهی پیچیده‌ است. یعنی در صورت یک اشتباه، امکان بروز خسارات و مشکلات متعددی وجود دارد.

اسپادان سرویس یکی از شرکت‌ های معتبری است که تعمیر یخچال در اصفهان را بر عهده می‌ گیرد. این شرکت با تکنسین و تعمیرکاران حرفه‌ ای و با تجربه‌ ای همکاری می‌‌‌ کند. به همین دلیل به راحتی می‌ توانید تعمیر یخچال اصفهان را به آنها بسپارید.

سوالات متداول

آیا زیاد بودن حجم مواد غذایی در یخچال می‌ تواند باعث گرم شدن دمای داخل یخچال شود؟

بله، در صورت قرارگیری مقدار زیاد مواد غذایی در یخچال، گردش هوای سرد به نوعی مختل شده و به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌ شود، چرا که نمی‌ تواند پاسخگوی این میزان مواد غذایی و کاهش دمای آنها باشد. در نتیجه با مشکل گرم شدن داخل یخچال رو به رو می‌ شوید.

خنک نکردن فریزر چه دلایلی دارد؟

ایراد برد کنترلی دما، ایراد در مجموعه کنترل دمپر، ایراد در ترمیستور، ایراد در برد کنترل اصلی، خرابی موتور فن اواپراتور، خرابی ترموستات دیفراست، یخ زدن لوله‌‌ ها یا کویل‌ های اواپراتور و مسدود شدن جریان هوا از رایج‌ ترین دلایل خنک نکردن فریزر است.

بهترین و ایده آل‌ ترین دمای یخچال فریزر چیست؟

بهترین دمای یخچال بازه 2 تا 5 درجه سانتیگراد و بهترین دمای مناسب برای فریزر نیز بین 20- تا 17- سانتیگراد است.

آیا خرابی فن کندانسور می‌ تواند باعث گرم شدن دمای یخچال شود؟

بله، به صورت کلی فن کندانسور وظیفه خنک کردن کمپرسور و لوله‌ های کندانسور را بر عهده دارد. اگر این قطعه به درستی کار نکند، دمای کمپرسور افزایش می‌ یابد.

آیا خرابی درب از دلایل گرم شدن دمای درون یخچال است؟

بله، یکی از رایج‌ ترین دلایل گرم شدن دمای درون یخچال خرابی درب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوشته های اخیر

تماس با ما

تلفن تماس : 03133450854

تلفن تماس : 09137401769

تلفن تماس : 09137401764

ایمیل : info@spadan-service.ir

تماس و پشتیبانی به صورت شبانه روزی