پشتیبانی به صورت شبانه روزی

دلایل داغ شدن بدنه و موتور یخچال

اسپادان سرویس » لوازم خانگی » دلایل داغ شدن بدنه و موتور یخچال

دلایل داغ شدن بدنه و موتور یخچال

نویسنده:

فهرست مطالب

یکی از رایج‌ ترین مشکلات داغ شدن بدنه و موتور یخچال است. با پیگیری علل داغ شدن موتور و دیواره یخچال در نگهداری صحیح تاثیر زیادی دارد. برای متوجه شدن علل داغ شدن موتور و دیواره یخچال ابتدا قطعات مرتبط مانند کندانسور و کمپرسور مورد بررسی قرار می‌ گیرند. علت داغ شدن موتور یخچال معمولا به خاطر عملکرد ضعیف چند قطعه است. علاوه‌بر آن عدم رسیدگی به تمیزی یخچال و چیدمان نادرست لوازم غذایی می‌ تواند از دیگر دلایل داغ شدن بدنه و موتور یخچال باشد. با بررسی و تست سالم بودن موتور می‌ توانید تعمیر یخچال خود را انجام دهید. در ادامه این مطلب از اسپادان سرویس علل داغ شدن بدنه و موتور یخچال را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

علائم نیم سوز شدن موتور یخچال و فریزر

علت داغ شدن موتور یخچال

داغ شدن موتور و بدنه یخچال به دلایل مختلفی به وجود می‌ آید. همانطور که در ابتدا اشاره شد، ضعف در عملکرد قطعات وابسته به سرما سازی یخچال و مرتبط با عملکرد موتور یخچال می‌ تواند در بروز این مشکل نقش بیشتری داشته باشد.

گاهی ایرادات یخچال از حالت نگهداری خارج شده و جنبه فنی و تعمیراتی به خود می‌ گیرد که البته برطرف کردن آنها نیاز به تخصص دارد. داغ شدن موتور یخچال در طی زمان می‌ تواند باعث سوختن و از کار افتادن موتور شود. به همین دلیل یافتن علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به سه قطعه موثر در داغ شدن موتور یخچال می‌ پردازیم:

  1. ضعف در جذب گرما در لوله‌ های کندانسور
    لوله های منتهی به کندانسور یخچال در واقع وظیفه هدایت و پخش گرمای گرفته شده از داخل یخچال به محیط بیرون را بر عهده دارد. گاهی به دلیل پوشیده شدن این قطعه از گرد و خاک باعث کند شدن این روند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود. به این صورت که حرارت جذب نشده و از طریق لوله‌ های کندانسور به سایر اجزاء خنک‌ سازی یخچال مانند کمپرسور نفوذ می‌ کند.
    دقت داشته باشید که این مسئله تاثیر مخربی بر عملکرد قطعات دارد.
  2. اختلال در عملکرد قطعه کمپرسور
    کمپرسور یخچال یا موتور در زمان فعالیت مقداری گرما تولید می‌ کند. در صورت کار کردن مداوم موتور یخچال، گرمای زیادی در اطراف کمپرسور تولید می‌ شود. همین مسئله باعث داغ شدن این قطعه می‌ شود. دقت داشته باشید که این مشکل در عملکرد کمپرسور اختلال ایجاد می‌ کند.
    چنین ایراداتی گاهی موجب اختلال در روند برد کنترل می‌ شود. به همین دلیل برد یخچال نیاز به تعمیر پیدا می‌ کند. توجه داشته باشید که خرابی ترموستات و کم بودن گاز یخچال روی عملکرد کمپرسور تاثیر داشته و موجب داغ شدن موتور و بدنه یخچال می‌ شود.
    تنظیم صحیح دمای یخچال، قرار دادن اصولی مواد غذایی در یخچال، قرار دادن مواد غذایی داغ در یخچال، باز نکردن مداوم درب یخچال و … در جلوگیری از خراب شدن کمپرسور تاثیر چشمگیری دارد.
  3. خرابی و توقف عملکرد فن خنک کننده
    درست کار نکردن فن خنک کننده از دلایل اصلی داغ شدن موتور و بدنه یخچال است. در واقع نقش این قطعه از بین بردن گرمای حاصل از تبدیل مبرد یخچال به گاز یا بالعکس در محیط یخچال است. به همین دلیل عدم عملکرد صحیح این قطعه می‌ تواند آُسیب جدی به کمپرسور وارد کند.
    این مسئله نشان دهنده اهمیت فن خنک کننده و تاثیر آن در روند عملکرد موتور یخچال است. پس در صورت رو به رو شدن با مشکل داغی موتور و بدنه یخچال، فن خنک کننده را مورد بررسی قرار دهید.

علت داغ شدن موتور یخچال

دلایل داغ شدن بدنه یخچال

در دیواره یخچال‌ های مدل جدید لوله‌ هایی تعبیه شده است. در صورتی که این لوله ها تحت تاثیر جذب گرد و غبار محیط قرار بگیرند، بدنه یخچال شروع به داغ شدن می‌ کند. در ادامه به نکاتی در مورد نگهداری یخچال و ارتباط آنها با داغ شدن بدنه می‌ پردازیم:

  1. حجم بالای مواد غذایی در یخچال
    دقت داشته باشید که اضافه کردم حجم بالایی از مواد غذایی به یخچال موجب کار کردن بیش از حد کمپرسور برای خنک کردن این مواد غذایی می‌ شود. در نتیجه لوله‌ های کندانسور و دور درب گرمای بیشتری تولید می‌ کنند. در چنین شرایطی تعویض لاستیک درب یخچال در برطرف کردن این مشکل می‌ تواند موثر واقع شود.
    با بسته بندی صحیح مواد غذایی و چیدمان اصولی، عدم باز و بسته کردن بیش از حد می‌ توانید از بروز مشکل داغ شدن بدنه یخچال جلوگیری کنید.
  2. عدم رعایت فاصله اصولی یخچال با دیوار
    دقت داشته باشید که لوله‌ های کندانسور در پشت یخچال تعبیه شده است. این لوله‌ ها در اثر فرآیند گردش گاز به شدت گرم می‌ شوند. به همین دلیل جریان داشتن هوا در اطراف کویل‌ های کندانسور برای کاهش دما و جلوگیری از داغ شدن بدنه ضروری است.
    دقت داشته باشید که حداقل فاصله اصولی پشت یخچال از دیوار 15 سانتی متر و از طرفین 4 سانتی متر است. این مسئله روی جریان داشتن هوا تاثیر بسزایی دارد.
  3. کثیف شدن کندانسور یخچال
    با گذشت زمان گرد و غبار و ذرات چسبنده پخت و پز روی کویل‌ های کندانسور جمع می‌ شوند. در چنین شرایطی آلودگی‌ها مانع تبادل گرما و خنک شدن کندانسور می‌ شوند. در نتیجه این مسئله سبب افزایش دما و داغ شدن بیش از حد کندانسور و بدنه و دیواره یخچال می‌ شود.

علت داغ شدن کمپرسور

همانطور که اشاره شد، داغ شدن کمپرسور یخچال تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی است و روی داغ شدن بدنه و موتور تاثیر بسزایی دارد. در واقع با داغ شدن این قطعه باعث آسیب دیدن بخش‌ های مختلفی از یخچال می‌ شود. به همین دلیل در ادامه به علل داغ شدن کمپرسور می‌ پردازیم:

  • ایرادات پیش آمده در رله یخچال
  • کثیف بودن کندانسور و خرابی فن خنک کننده
  • کثیف بودن فیلتر درایر در اثر نشستن گرد و غبار و ذرات محیط
  • خرابی و نیاز به تعمیر رله استارت یخچال
  • کار کردن بیش از حد موتور یخچال و تاثیر گرمای تولید شده بر کمپرسور
  • کمبود گاز یخچال یا مبرد
  • نگهداری ضعیف و اشتباه از کمپرسور یخچال

نحوه خنک کردن موتور یخچال

بعد از بررسی و یافتن علت داغ شدن موتور یخچال، خنک کردن آن تا حدی ساده‌‌ تر می‌ شود. توجه داشته باشید که رعایت نظافت محیط اطراف و داخل یخچال و دقت به عملکرد قطعات می‌ تواند از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کرده و سبب خنک شدن آن شود.
انتقال همه مواد غذایی به یک یخچال دیگر و استراحت دادن به موتور از دیگر راهکار‌های خنک سازی موتور می‌ باشد. این را هم در نظر داشته باشید که بسته‌ بندی صحیح مواد غذایی و دقت به علائم خرابی یخچال در تشخیص و جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال بسیار موثر است.

جمع بندی

در این مقاله به دلایل داغ شدن بدنه و موتور یخچال پرداختیم. توصیه می‌ کنیم برای عیب‌ یابی و تعمیر یخچال از یک تعمیرکار یخچال حرفه‌ ای کمک بگیرید. اسپادان سرویس یکی از معتبرترین شرکت‌‌‌‌ های خدماتی در زمینه تعمیر انواع یخچال با برندهای مختلف است. در صورت تمایل به تعمیر یخچال در اصفهان می‌ توانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا چیدمان داخل یخچال می‌ تواند باعث داغ شدن بدنه یخچال شود؟

بله؛ چیدمان نامناسب وسایل در داخل یخچال گاهی سبب داغ شدن بدنه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود.

امکان خنک سازی موتور یخچال وجود دارد؟

بله؛ پس از عیب‌ یابی یخچال می‌ توانید نظافت کردن اطراف یخچال و مرتب کردن وسایل داخل آن به خنک شدن موتور کمک کنید.

کمبود گاز یخچال یا مبرد می‌ تواند روی داغ شدن کمپرسور تاثیر داشته باشد؟

بله؛ کمبود گاز یخچال یا مبرد روی داغ شدن کمپرسور تاثیرگذار است.

حداقل فاصله اصولی از پشت و طرفین یخچال از دیوار و کابینت‌ ها چقدر است؟

حداقل فاصله اصولی پشت یخچال از دیوار 15 سانتی متر و از طرفین 4 سانتی متر است.

آیا خنک کردن موتور باید پس از عیب‌ یابی صورت بگیرد؟

بله؛ زیرا با اقدامات نادرست امکان آسیب رسیدن به موتور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوشته های اخیر

تماس با ما

تلفن تماس : 03133450854

تلفن تماس : 09137401769

تلفن تماس : 09137401764

ایمیل : info@spadan-service.ir

تماس و پشتیبانی به صورت شبانه روزی